Οι Ευρωπαίοι θέλουν επιμήκυνση του κύκλου ζωής των ψηφιακών συσκευών

Την επιμήκυνση του κύκλου ζωής των ψηφιακών τους συσκευών, ζητούν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές. Περίπου 8 στους 10 πολίτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (79%) θεωρούν ότι οι κατασκευαστές ψηφιακών συσκευών πρέπει να διευκολύνουν την επισκευή των συσκευών ή την αντικατάσταση μεμονωμένων ανταλλακτικών.

Περίπου το 79% των πολιτών της Ε.Ε. θεωρεί ότι οι κατασκευαστές ψηφιακών συσκευών πρέπει να διευκολύνουν την επισκευή τουςΠερίπου το 79% των πολιτών της Ε.Ε. θεωρεί ότι οι κατασκευαστές ψηφιακών συσκευών πρέπει να διευκολύνουν την επισκευή τουςΤην άποψη των Ευρωπαίων καταναλωτών για επιμήκυνση του χρόνου ζωής των ψηφιακών συσκευών, που θα οδηγήσει σε μοντέλο βιώσιμης κατανάλωσης, συμμερίζονται και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Χθες, οι Ευρωβουλευτές ζήτησαν τη λήψη μέτρων για το αποκαλούμενο “δικαίωμα στην επισκευή”.

Ειδικότερα, το Κοινοβούλιο, στη χθεσινή του συζήτηση, τάχθηκε υπέρ της λήψης μέτρων για την προώθηση της επισκευής και επαναχρησιμοποίησης προϊόντων, καθώς και τη στήριξη των τοπικών επισκευαστών και επιχειρήσεων, που πωλούν μεταχειρισμένα αγαθά. “Πρέπει να θέσουμε τέλος στην πρόωρη απαξίωση των προϊόντων, συμπεριλαμβάνοντας τη στη μαύρη λίστα των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και καθιστώντας τη διάρκεια των νομικών εγγυήσεων ανάλογη με την εκτιμώμενη διάρκεια ζωής τους”, τονίζει ο Νταβίντ Κορμάντ (Verts/ALE, Γαλλία), εισηγητής της έκθεσης για μια πιο βιώσιμη ενιαία αγορά.

Βασικό σημείο της έκθεσης αποτελεί η έκκληση για τη θέσπιση ενός πραγματικού “δικαιώματος στην επισκευή”. Το σκεπτικό είναι να καταστούν οι επισκευές απλές και προσιτές.

Οι ευρωβουλευτές ζητούν την παροχή καλύτερης πρόσβασης σε πληροφορίες όσον αφορά τις επισκευές, προώθηση των κατ’ οίκων επισκευών, υποστήριξη τοπικών και ανεξάρτητων επισκευαστών και παροχή εγγύησης για την κάλυψη του κόστους των επισκευών.

“Διαβατήριο προϊόντος”

Η σχετική έκθεση αναφέρει ότι το τρέχον σύστημα της απαξίωσης, της έλλειψης πρόσβασης σε ανταλλακτικά και σε πληροφορίες σχετικά με τις εγγυήσεις και τις δυνατότητες επισκευής, ωθεί τον κόσμο να αγοράζει νέα αγαθά, αντί να επισκευάζει τα υπάρχοντα. Περίπου το 59% των καταναλωτών δεν γνωρίζει ότι η νόμιμη ελάχιστη διάρκεια εγγύησης στην Ε.Ε. είναι τα δύο έτη.

Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, το 77% των Ευρωπαίων προσπαθεί να επισκευάσει τα προϊόντα, που έχει ήδη στη διάθεσή του, πριν αγοράσει καινούργια. Στο μεταξύ, μελέτη της Επιτροπής (2018), αναφέρει ότι οι καταναλωτές είναι τρεις φορές πιο πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν, εάν έχει χαρακτηριστεί ως ανθεκτικό και επισκευάσιμο.

Οι ευρωβουλευτές ζητούν τη θέσπιση νομοθεσίας περί υποχρεωτικής σήμανσης προϊόντων, που υποδεικνύει την ανθεκτικότητα και δυνατότητα επισκευής τους. Προτείνουν, επίσης, τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για την προώθηση μιας βιώσιμης αγοράς. Προτείνουν δε τη δημιουργία μιας κοινής βάσης δεδομένων και ενός “διαβατηρίου” προϊόντων.

Στόχος των δύο εργαλείων είναι να επιτρέψουν την καλύτερη παρακολούθηση των προϊόντων και των ανταλλακτικών τους κατά μήκος της αλυσίδας αξιών, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών, αλλά και την πιο αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς.

Επιστροφή...